Algemene informatie over de afdeling (oprichting)

De VVD-afdeling Steenbergen is opgericht in 1959. Hieronder volgt een weergave van de notulen van de eerste ledenvergadering d.d. 9 maart 1959.

"Notulen van het behandelde in de eerste ledenvergadering der VVD te Steenbergen in Hotel van Tilburg te 20.00 uur op maandag 9 maart 1959.

Aanwezig waren 12 leden, de oprichtingsinitiatiefnemer dhr. JJ van Nieuwenhuyzen heet allen hartelijk welkom, en zette uiteen dat de bedoeling van deze vergadering is om te komen tot een definitieve oprichting van een afdeling VVD.

Eerst komt dan aan de orde de verschillende gemeenten die hier aan mee doen, het wordt dan Steenbergen, Dinteloord en St.Philipsland en Omstreken. Het geval dat St.Philipsland een Zeeuwse Gemeente is, wordt even uitvoerig besproken, en het blijkt dan na verschillende discussies dat St.Philipsland meer georienteerd is op Steenbergen, dan op de kring Tholen. Zo wordt dan besloten de vereniging de naam te geven van de afdeling: Steenbergen en Omstreken.

Nu komt dan aan de Bestuursverkiezing aan de orde..........
De bestuurssamenstelling wordt alsvolgt: JJ van Nieuwenhuyzen voorzitter, AA Rijstenbil secretaris, J de Visser penningmeester. Overige bestuursleden: JA Klompe J Vogelaar H van Nieuwenhuyzen.

Nu volgt een uitgebreide bespreking over de contributieheffing, met algemene stemmen wordt besloten de contributie zo laag mogelijk te houden, om zoveel mogelijk leden te houden, om zoveel mogelijk leden te kunnen winnen, zodat het lidmaatschapschapsbedrag geen bezwaar kan opleveren, en om afdeling voorlopig toch nog geen grote bedragen nodig meent te hebben. Zo wordt het bedrag gesteld op fl. 6,- per lid, waarvan fl. 4,- voor afdracht bij is en fl. 2,- per lid vor de afdeling. Verder werd besloten om na de verkiezing nog een nabespreking over de verkiezingsuitslag te houden, en wel op 17 maart te 20.00 in Hotel van Tilburg.
Hierna sluit de Voorzitter onder dankzegging voor de opkomst de vergadering.

Was getekend:
JJ van Nieuwenhuyzen (voorzitter) en AA Rijstenbil (secretaris)

Algemene informatie over de afdeling (vervolg geschiedenis)
Sinds 1959 tot en met nu heeft de afdeling vele veranderingen andergaan. Op hoofdlijnen hebben de volgende zaken plaatsgehad:

• St.Philipsland is in de loop der tijd samengegaan met de afdeling Tholen;
  • Dinteloord is in de loop der tijd een separate VVD afdeling geworden;
  • Met ingang van de laatste gemeentelijke herindeling (1996) is de afdeling Dinteloord weer samengegaan met de afdeling Steenbergen.

Momenteel maken de volgende plaatsen deel uit van de VVD-afdeling Steenbergen:

• De Heen
  • Dinteloord