Dienstverlening

Onze visie. De dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen is de belangrijkste taak van de gemeente. De VVD vindt dat de vraag van de inwoner daarbij centraal staat. Deze moet snel behandeld worden waarbij geen overbodige vragen worden gesteld en gegevens veilig zijn. De VVD vindt dat de dienstverlening zo efficiënt mogelijk uitgevoerd moet worden. De gemeente is hierbij zo proactief mogelijk.

Wat gaan we doen?

1. Het ambtelijk apparaat wordt een zuiver dienstverlenende organisatie. Dit moet binnen 18 maanden worden bereikt. Dat vraagt om een ingrijpende cultuuromslag.

2. Er komt een takendiscussie, gericht op het uitvoeren van onze wettelijke taken en de politieke opgaven. Samen vormen deze het takenpakket van de gemeente.

3. Het vergunningensysteem is “out of control”. Krachtig ingrijpen is noodzakelijk. Bijvoorbeeld door middel van de invoering van flitsvergunningen (waardoor spontane initiatieven makkelijker mogelijk worden) en meerjaren-vergunningen voor regelmatig terugkerende evenementen.

4. Inwoners moeten “standaard” en in het vroegste stadium bij de planvorming worden betrokken door gemeente én initiatiefnemer.

5. Digitale dienstverlening heeft de voorkeur maar voor ouderen blijven de vertrouwde ingangen beschikbaar.

6. Informatie, ook financiële, moet begrijpelijk zijn en toegankelijk voor alle inwoners. Het gebruik van zogenaamde infographics wordt standaard.

7. Wij sturen op het inrichten van adequate ICT-systemen die voor een succesvolle invoering van de Omgevingswet noodzakelijk zijn.