Economische ontwikkeling

Onze visie. De gemeente Steenbergen heeft een sterke economie. Dat is de basis voor verdere ontwikkeling en een gezonde groei in de toekomst. De belangrijkste sector is de agribusiness- en foodsector, waarin wij op het gebied van biobased tot de koplopers behoren. Wij ondersteunen onze ondernemers en onze werknemers, waarbij het verstrekken van voldoende ruimte zowel fysiek maar ook in regelgeving van groot belang is. Een goede balans tussen economie, ecologie en duurzaamheid is hierbij noodzakelijk. Hiervoor zetten we in op goed onderwijs, voldoende onderzoek en een dienstbare overheid, waarbij regelmatig overleg plaatsvindt met de brancheorganisaties. Daarnaast maken wij gebruik van verbindingen op regionaal en provinciaal gebied. De VVD ziet voor de verdere ontwikkeling van bestaande bedrijven en voor toekomstige bedrijven grote kansen binnen de gemeente Steenbergen, mede door de unieke ligging aan de A4 tussen Rotterdam en Antwerpen.

Wat gaan we doen?

1. Met ondernemers wordt een model ontwikkeld waarbij reclamebelasting door hen zelf kan worden besteed. De ondernemers krijgen daardoor de regie in handen, op basis van vertrouwen.

2. Recreatie is geen hoofdthema maar één van de voorzieningen die onze gemeente biedt. Daarbij moeten ondernemers worden gestimuleerd bij het creëren recreatieve mogelijkheden.

3. Wij willen een minder streng vestigingsbeleid, waardoor ondernemers worden gestimuleerd.

4. In het AFC bevorderen we bij voorkeur innovatieve bedrijven en bedrijfsontwikkeling.

5. De gemeente wordt kartrekker bij het bestrijden van de leegstand. In de periferie van het winkelcentrum wordt woonbestemming van leegstaande winkels toegestaan.

6. Omdat bedrijven daar behoefte aan hebben zetten wij in op uitbreiding van de bestaande bedrijventerreinen. Gezien de te verwachten economische opleving moet het aantal bedrijfslocaties worden uitgebreid.

7. Onze agrarische gemeente heeft arbeidsmigranten nodig. Wij volgen het bestaande beleid en creëren een aangenaam leefklimaat met extra aandacht voor de woonomstandigheden.